ARVAMUS

TAAVI AAS: TARTUMAAL ON TASUTA ÜHISTRANSPORT JÄTKUVALT VAJALIK

Reformierakonna plaan tasuta ühistransport maakonnaliinidel lõpetada vajab vastu seismist, sest Tartumaal on tasuta transport sõitjate arvu tublisti kasvatanud ja see on inimestele praegusel hinnatõusude perioodil eriti vajalik, kirjutab Keskerakonna kandidaat Riigikogu valimistel Jõgeva- ja Tartumaal Taavi Aas. Kui aga tahate ühistransporti taset tõsta, siis on Elva valla enda võimuses panna buss ja rong eri aegadel käima.

Reformierakond on lõpuks kapist välja tulnud. Kuigi on kogu aeg teada olnud, et ega nad tasuta ühistransporti ei poolda, siis sel nädalal ütles nende esimees Kaja Kallas otse välja, et see kavatsetakse kaotada ja nii muutuvat ühistransport kvaliteetseks. Põhjenduseks tuuakse, et tasuta bussisõit ei ole reisijate arvu suurendanud. Tartumaal näeme küll hoopis seda, et bussides pole probleem mitte sõitjate vähesus vaid busside väiksus. Samuti oleks liine edaspidi pigem juurde vaja.

Tõestust sellele pole vaja salajastest andmebaasidest otsida. 2019. aasta augustis, pisut enam kui aasta pärast tasuta maakonnaliinide teket avaldas Tartu Postimees korraliku andmestikuga loo „Tasuta bussid kasvatasid sõitjate hulka järsult ja kestvalt” (23.08.2019, TPM). 2017. aastal sõitis tasuta bussidega näiteks juulikuu jooksul 97 000 inimese ringis, 2019. aastal aga juba 153 000 kandis. Tugev kolmandik oli juurde tulnud.

Juba siis hoidsid ühistranspordi kasutajad kokku 70 eurot kuus. Täna oleks see kokkuhoid kindlasti suurem, arvestama peab ka sellega, et tänases hinnatõusus on vähemalt tasuta ühistransport üheks vähestest toetustes väiksema sissetulekuga inimestele.

Kaja Kallas väitis Defis, et saadava piletirahaga saaks ühistransporti arendada ja paremaks muuta. Tegelik tõde on aga see, et tänane valitsus on koostanud riigieelarve selliselt, et ühistranspordile on 25 miljonit puudu. Piltlikult tähendab see seda, et poolest novembrist lõpetab ühistransport tegevuse. Kas puuduoleva summa saaks katta piletituluga? Vastus on ei, sest maksimaalselt oleks ehk võimalik kokku saada täiendavalt ca 10 miljonit eurot.

ÜHISTRANSPORT ON NII EHK TEISITI DOTEERITUD

Näiteks Harjumaal, mis annab ca 60 % kogu maakondlikust ühistranspordi kasutusest Eestis ja kus bussisõit ei ole kõigile tasuta, on piletitulu alla 4 miljoni euro. Ehk siis, bussisõidu tasuliseks muutmine võtaks paljudelt võimaluse liikuda, teeks paljude niigi hinnatõusude tõttu keeruliseks muutunud elu veel keerulisemaks, aga ühistranspordi rahastamise puudujääki see ei kataks. Rääkimata sellest, et saaksime ühistranspordis midagi paremaks muuta.

Tuleb aru saada, et ühistransport on nagunii tugevalt doteeritud tegevus. Piletitulust seda käimas ei hoia. Teateid on sellest, et kõrge kütusehind on aga juba suunanud paljud inimesed ühistransporti. See näitab pigem, et tasuta ühistransporti on vaja.

MIKS BUSS JA RONG SAMAL AJAL VÄLJUVAD?

Ka täna on võimalik ühistransporti parendada, näiteks Elvas oleks suur abi juba sellest, kui bussid ja rongid ei väljuks Tartu suunal samal ajal. Paraku väljub ekspressbuss Tartu suunas 18.20 ja juba neli minutit hiljem läheb sama jaamahoone juurest samas suunas teele rong. Selliste ressursiraiskamiste peatamise võimalus on kohalike ühistranspordikeskuste käes, mille tegevust saavad suunata omavalitsusjuhid. Elva juhtide võimalus on seda graafikut sobilikumaks muuta. Tasuta ühistransporti aga tuleb kaitsta, sest ta aitab käia inimestel hõlpsamini tööl ja koolis. Ja Elva vallast käivad paljud Tartusse kooli ja tööle ühistranspordiga.

Näita rohkem

Seotud artiklid

KOMMENTAARIUM

Back to top button